Klant laat tweedehandwagen hersteleln

Stel hier je vragen over ondernemingsrecht, overnames, aandelencontracten, oprichtingsaktes, ...
Plaats reactie
advies.site
Site Admin
Berichten: 2815
Lid geworden op: 30 aug 2018, 23:11

Klant laat tweedehandwagen hersteleln

Bericht door advies.site » 18 jun 2019, 14:01

Goedemiddag, ik verkoop en koop auto’s in bijberoep, zodoende vertrekken de wagens met een jaar garantie. Nu heb ik een klant gehad die van in het begin problemen had met haar wagen, deze is verschillende keren bij mij teruggeweest om onderdelen te vervangen en zelfs naar de merkgarage gebracht door mij maar ook daar kreeg men het niet opgelost. Ik heb deze dan teruggenomen met schade veroorzaakt door haar aan carroserie en haar een andere in de plaats gegeven die meer waarde had als deze die ze terugbracht. Dit voor de problemen die ze ondervonden had. De wagen is op 3 maand tijd 2 maal gekeurd voor verkoop en was met enkel opmerking staat uitlaat door. Nu is zij met deze wagen naar een andere garage geweest. Heeft daar nieuwe veren achteraan laten plaatsen, nieuwe remklauwen achter schijven achter en blokken achter en een nieuwe distributiekit laten plaatsen. Dit alles voor 1300 eur. Zij vroeg mij deze factuur te betalen. Ik weiger dit omdat zij niet bij ons geweest is dat ik dit kon controleren. Zij brengt mij nu voor de rechtbank om zowel de kosten van de wagen die ze eerst had aangekocht volledig terug te eisen en de gemaakte kosten aan de wagen waar ze nu mee rijdt terug te krijgen en de wagen terug te brengen. Kan zij deze dingen zomaar eisen? Het ging over een btw wagen die ze had aangekocht. Zij eist dus alles incl btw terug
Zelf je verkeersboete berekenen? http://m.me/overtreding
Hoeveel loonbeslag mag men leggen? http://www.beslagcalculator.be
Eerherstel aanvragen? http://www.eerherstel.be

advies.site
Site Admin
Berichten: 2815
Lid geworden op: 30 aug 2018, 23:11

Re: Klant laat tweedehandwagen hersteleln

Bericht door advies.site » 18 jun 2019, 14:08

Dag Davy

Omdat de klant kocht bij een professionele verkoper, ben je inderdaad verplicht om garantie te bieden. Maar dan nog gelden er enkele voorwaarden!

Wie? Belangrijk is wel dat de klant als consument wordt beschouwd. Kocht deze de wagen voor professionele doeleinden, dan kan die geen garantie inroepen.

Is de klant toch een consument, dan moet je er dus voor zorgen dat:
- het voertuig overeenstemt met de beschrijving die je ervan geeft (bv. dat het aantal kilometers klopt, dat het voertuig ongevalvrij is, …)
- het voertuig overeenstemt met de verwachtingen die de klant uitdrukkelijk aan de verkoper meedeelde (u houdt dus best een kopie van de advertentie of overeenkomst bij)
- het voertuig kan dienen waarvoor men een gelijkaardig voertuig normaal gebruikt (er bestaat dus een verschil tussen een consument die een voertuig zoekt om mee te rijden en een consument die een auto zoekt voor wisselstukken, …)
- het voertuig voldoet aan de normale verwachtingen (van een voertuig van 6 maanden oud mag de klant uiteraard meer verwachten dan van een voertuig van 10 jaar oud)

Wat niet? Wat valt dus niet onder de garantie
- een defect aan een tweedehands voertuig dat de verkoper uitdrukkelijk meedeelde
- gewone slijtage
- defecten door een verkeerd gebruik of die ontstaan zijn na de verkoop
- schade die verergerd is omdat de klant het defecte voertuig bent blijven gebruiken

Hoe lang? De wet verplicht de verkoper om gedurende 2 jaar garantie te bieden. Je kan deze inkorten, maar hij moet minstens 1 jaar bedragen.

De termijn is echter ook om een andere reden van groot belang. Een defect dat zich voordoet binnen de eerste zes maanden, valt sowieso onder de garantieregeling. Doet het defect zich later voor, dan zal de klant moeten bewijzen dat het al bestond toen hij het voertuig kocht.

Plichten verkoper?
Is de tweedehands wagen defect, dan heeft de klant recht op schadevergoeding. Daarnaast kan de klant eisen dat u het defect herstelt of het voertuig vervangt of dat u een stuk van de betaalde verkoopprijs teruggeeft. De koper kan ook vragen de verkoop te ontbinden.

MAAR...
De klant moet echter wel redelijk blijven. De kosten van vervanging of herstelling moeten wel in overeenstemming zijn met de prijs die hij betaalde en de ernst van het gebrek.

Vragen? Neem vrijblijvend contact op via m.me/overtreding
Zelf je verkeersboete berekenen? http://m.me/overtreding
Hoeveel loonbeslag mag men leggen? http://www.beslagcalculator.be
Eerherstel aanvragen? http://www.eerherstel.be

Plaats reactie